Månetoppen

På Månetoppen er vi 10 barn i alderen 4-6 år. Siden vi er en relativt liten gruppe med "store" barn har vi frihet til å ha vårt eget opplegg tilpasset aldersgruppen. Vi har fokus på å tilrettelegge for ulike typer lek der alle skal ha mulighet til å delta.

Formingsmateriale, ulike konstruksjons og sorteringsmateriale, spill og bøker står alltid framme slik at barna kan benytte dette stort sett når de vil. Utover dette har vi et begrenset utvalg av leker. Dette for at barna skal få mulighet til å bruke og utvikle fantasien i lek som ikke blir definert og begrenset av materialet som er tilgjengelig.

Da vi ikke har barn som sover fast hver dag kan vi dra på litt andre og lengre turer. Turer i skog og mark blir det mye av, og noen ganger hender det at vi drar spontant på tur. Fokus på naturen og realfag er en viktig del av turene våre. Vi tar med oss ulike materialer for å kunne skape og forske ute i skogen, og vi tar med oss naturens materialer tilbake til barnehagen for å kunne skape i barnehagen.

Videre har de gode samtalene og humor en sentral plass hos oss. Vi prater om det meste og er opptatt av at alle barna skal bli inkludert og hørt i gruppa. Ingen spørsmål er for store eller små. Vi undrer oss sammen, gjøre eksperimenter, tester og forsøker å finne svar sammen. Gode, trygge relasjoner og mye humor mellom barn og voksne er det aller viktigste for oss:)